Podiumdiscussie met Frank Benischke, algemeen directeur van de NEUWOGES-groep, in de kunstcollectie van Neubrandenburg
De seriematige bouw met grote betonplaten is het kenmerkende bouwconcept van de ‘Vier-Tore-Stadt’ Neubrandenburg. Wat decennialang vooral als een probleem werd gezien – tussen ontmanteling en sloop –, wordt vandaag de dag in een nieuw licht geplaatst: als een kans voor het klimaatbeleid.
Want in de betonplaten van de grote woonwijken van Neubrandenburg zit al een enorme hoeveelheid grijze energie – dat wil zeggen de energie die ooit is gebruikt voor de productie en het transport ervan. Deze energie behouden in plaats van gebouwen te slopen en betonplaten te vernietigen, vormt de kern van een nieuwe manier van denken: de paneelbouw als CO₂-opslagplaats.
Frank Benischke, algemeen directeur van de Neubrandenburger Wohnungsgesellschaft mbH (NEUWOGES) geeft inzicht in hoe energie-efficiënte renovatie en nieuwe indelingoplossingen de bestaande wijken van de stad kunnen omvormen tot klimaatneutrale leefomgevingen – en welke stappen daarvoor vandaag de dag moeten worden gezet.
Onderwerpen die tijdens het podiumgesprek aan bod zullen komen, zijn onder andere:
- Energetische renovatie van prefabflats – stand van zaken en vooruitzichten
- Grijze energie en CO₂-balans: de paneelbouw als hulpbron
- Plattegronden voor morgen – herinrichting van bestaande gebouwen
- Klimaatneutrale wijkontwikkeling en sociale participatie



