Lezing & gesprek | Presentatie: dr. Steffi Brüning (Documentatie- en herdenkingscentrum Rostock/LpB MV)
Hoe was het om te leven in een schaarstoeconomie die toch veel ruimte voor optimisme bood? Wat bepaalde de intermenselijke relaties, waaraan stortte ‘het systeem’ in? Peggy Mädler schetst een breed panorama van het leven in de DDR en in het herenigde Duitsland, dat teruggaat tot de jaren zestig en van daaruit bijna tot in het heden reikt. Centraal staan de kunstenares Mona en Georg, die hoopt zijn staat vooruit te helpen met behulp van de eerste computers en cybernetica. Om hen heen ontvouwt zich een rijk ensemble aan personages. Ze komen allemaal samen in een dorp in de buurt van Wandlitz, waar vreemde, geheime bouwactiviteiten op gang komen, zoals die waarschijnlijk alleen in de DDR konden plaatsvinden. Met kennis van het dagelijks leven en gevoel voor taal schrijft Peggy Mädler over een tijd tussen standvastigheid en ontbinding – over nabijheid en vervreemding, aanpassing en doorzettingsvermogen.
Peggy Mädler, geboren in 1976 in Dresden, heeft theater-, cultuur- en opvoedingswetenschappen gestudeerd, is gepromoveerd in de cultuurwetenschappen en is freelance auteur en dramaturg. Onlangs publiceerde ze samen met Annett Gröschner en Wenke Seemann de bestseller »Drei ostdeutsche Frauen betrinken sich und gründen den idealen Staat«.
